Under Ericas resa till våra medlemsföretag i sydöstra Sverige möter hon människor som
brinner för sitt arbete, får inblick i två mindre orters utmaningar och
möjligheter en lösning på det som många
studentbostadsföretag funderar över- studiekontrollerna! Läs mer om Ericas besök i Kalmar här och hennes besök i Karlshamn här.
Kreativa lösningar på en mindre studieort
I Karlskrona möter jag upp Thomas Åberg som är studentsamordnare på Karlskronahem. Han ger mig en
intressant visning av deras olika studentbostadsområden. Vi får även tillfälle att prata om högt och lågt som rör det studentbostadsverksamhet
och vilka projekt och utmaningar de jobbar med just nu.
Flexibilitet och förebyggande arbete
Karlskronahem har totalt 4 000 bostäder. De började med sin
studentbostadsverksamhet 1996 och har nu 450 studentbostäder. Hyresgästerna
studerar vid Blekinge Tekniska Högskola (BTH). Tillsammans med Thomas arbetar
en studentbovärd samt två personer på marknadsavdelningen som arbetar deltid på
studentbostadsdelen.
Just nu upplever Thomas att Karlskronahem befinner sig lite vid
en brytpunkt vad gäller studentbostäder. För närvarande råder det en balans på
studentbostadsmarknaden, med en hanterbar mängd vakanser på vårterminen. Men
faktorer som avgifter för internationella studenter, att man har avvecklat
Ronneby som studieort samt vikande anslag till högskolan gör att Karlskronahem
har en framtida utmaning att ta sig an. Thomas ser dock med förhoppning på
BTH:s satsning på avtal med universitet i Indien och Kina som kommer att göra
att de når en bättre balans på vårterminerna framöver. Idag är det enbart
sjuksköterskeprogrammet som har antagning på vårterminerna, men i och med de
nya kursstarterna på våren så hoppas de på en jämnare uthyrningsgrad terminerna
emellan.
Som mindre aktör kan man ha fördel av att kunna använda sig av
lösningar som kan vara svåra för en aktör med fler bostäder i beståndet. Ett
exempel på flexibilitet och nytänkande hos Kalmarhem är att de låter ett
vandrarhem i staden hyra två våningar i en studentfastighet från mitten av juni
till mitten av augusti.
Ett annat exempel är Karlskronahems förebyggande arbete med
skadedjur. En gång per termin kontrolleras alla bostäder av en representant
från företaget tillsammans med en representant från Anticimex för att upptäcka
eventuella spår av vägglöss. Man upplever att arbetet med kontrollerna ger
resultat genom att man kan hindra spridning av de fall som upptäcks. Som en
ytterligare del i det preventiva arbetet använda enbart metallsängar i de rum
som är möblerade.
Sedan en tid använder sig Karlskronahem av depositioner, 3 000
kr, för samtliga hyresgäster. Detta har införts delvis för att kunna få bukt
med avflyttningsstädningar som inte håller måttet, nu drar man helt enkelt av
för städningen om den inte håller måttet.
Flera kylskåp i ett och samma kök
Karlskronahem har ett varierat utbud att erbjuda sina hyresgäster
i form av storlek på bostaden, läge och standard. Thomas visar mig deras
senaste nyproduktion. Den gamla flickskolan Rosenfeldt byggdes om till
studentbostäder år 2012. Den totalrenoverade bostäderna invändigt och skapade
unika bostäder. Fastigheten består av 33 lägenheter, men då några är delade med
en vägg som går att montera ner finns det 44 möjliga hyreskontrakt. I tvåorna
tillåter att man också att två bor på samma kontrakt. Takhöjden och interiören
är imponerande och den hyresgäst vi besöker är mycket nöjd med sitt boende. De
stora skolsalarna har omvandlats till moderna och flexibla lägenheter.
Thomas visar mig även andra områden, bland annat några
studentbostäder som ligger precis intill BTH samt bostäder i ett
miljonprogramsområde. För att komma tillrätta med hygien och ordning i de
gemensamma köken, för såväl korridorrum som delade lägenheter, har man
succesivt börjat installera en kyl/frys till varje hyresgäst i de gemensamma
köken. I den trea vi besöker finns således tre stycken kylskåp, något som resulterat
i nöjdare hyresgäster och bättre ordning.
Generellt upplever Thomas att man på Karlskronahem har gått från
ett polisiärt bemötande till ett mer kundfokuserat, exempelvis deltar Thomas
regelbundet i Erasmus Student Network för att fånga upp vad som är viktigt och
föra dialog med studenterna. En nära dialog med hyresgästerna är nyckeln till
en bra relation och därmed såväl nöjdare hyresgäster som hyresvärd. Något som
Karlskronahems mycket engagerade personal verkligen tar fasta på!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar