torsdag 12 december 2013

Ericas studentbostadsresa genom Sverige: Karlskrona

Under Ericas resa till våra medlemsföretag i sydöstra Sverige möter hon människor som brinner för sitt arbete, får inblick i två mindre orters utmaningar och möjligheter en lösning på det som många studentbostadsföretag funderar över- studiekontrollerna! Läs mer om Ericas besök i Kalmar här och hennes besök i Karlshamn här.


Kreativa lösningar på en mindre studieort


I Karlskrona möter jag upp Thomas Åberg som är studentsamordnare på Karlskronahem. Han ger mig en intressant visning av deras olika studentbostadsområden. Vi får även tillfälle att prata om högt och lågt som rör det studentbostadsverksamhet och vilka projekt och utmaningar de jobbar med just nu.

Flexibilitet och förebyggande arbete
Karlskronahem har totalt 4 000 bostäder. De började med sin studentbostadsverksamhet 1996 och har nu 450 studentbostäder. Hyresgästerna studerar vid Blekinge Tekniska Högskola (BTH). Tillsammans med Thomas arbetar en studentbovärd samt två personer på marknadsavdelningen som arbetar deltid på studentbostadsdelen.

Just nu upplever Thomas att Karlskronahem befinner sig lite vid en brytpunkt vad gäller studentbostäder. För närvarande råder det en balans på studentbostadsmarknaden, med en hanterbar mängd vakanser på vårterminen. Men faktorer som avgifter för internationella studenter, att man har avvecklat Ronneby som studieort samt vikande anslag till högskolan gör att Karlskronahem har en framtida utmaning att ta sig an. Thomas ser dock med förhoppning på BTH:s satsning på avtal med universitet i Indien och Kina som kommer att göra att de når en bättre balans på vårterminerna framöver. Idag är det enbart sjuksköterskeprogrammet som har antagning på vårterminerna, men i och med de nya kursstarterna på våren så hoppas de på en jämnare uthyrningsgrad terminerna emellan.

Som mindre aktör kan man ha fördel av att kunna använda sig av lösningar som kan vara svåra för en aktör med fler bostäder i beståndet. Ett exempel på flexibilitet och nytänkande hos Kalmarhem är att de låter ett vandrarhem i staden hyra två våningar i en studentfastighet från mitten av juni till mitten av augusti.

Ett annat exempel är Karlskronahems förebyggande arbete med skadedjur. En gång per termin kontrolleras alla bostäder av en representant från företaget tillsammans med en representant från Anticimex för att upptäcka eventuella spår av vägglöss. Man upplever att arbetet med kontrollerna ger resultat genom att man kan hindra spridning av de fall som upptäcks. Som en ytterligare del i det preventiva arbetet använda enbart metallsängar i de rum som är möblerade.

Sedan en tid använder sig Karlskronahem av depositioner, 3 000 kr, för samtliga hyresgäster. Detta har införts delvis för att kunna få bukt med avflyttningsstädningar som inte håller måttet, nu drar man helt enkelt av för städningen om den inte håller måttet.


Flera kylskåp i ett och samma kök
Karlskronahem har ett varierat utbud att erbjuda sina hyresgäster i form av storlek på bostaden, läge och standard. Thomas visar mig deras senaste nyproduktion. Den gamla flickskolan Rosenfeldt byggdes om till studentbostäder år 2012. Den totalrenoverade bostäderna invändigt och skapade unika bostäder. Fastigheten består av 33 lägenheter, men då några är delade med en vägg som går att montera ner finns det 44 möjliga hyreskontrakt. I tvåorna tillåter att man också att två bor på samma kontrakt. Takhöjden och interiören är imponerande och den hyresgäst vi besöker är mycket nöjd med sitt boende. De stora skolsalarna har omvandlats till moderna och flexibla lägenheter.

Thomas visar mig även andra områden, bland annat några studentbostäder som ligger precis intill BTH samt bostäder i ett miljonprogramsområde. För att komma tillrätta med hygien och ordning i de gemensamma köken, för såväl korridorrum som delade lägenheter, har man succesivt börjat installera en kyl/frys till varje hyresgäst i de gemensamma köken. I den trea vi besöker finns således tre stycken kylskåp, något som resulterat i nöjdare hyresgäster och bättre ordning.

Generellt upplever Thomas att man på Karlskronahem har gått från ett polisiärt bemötande till ett mer kundfokuserat, exempelvis deltar Thomas regelbundet i Erasmus Student Network för att fånga upp vad som är viktigt och föra dialog med studenterna. En nära dialog med hyresgästerna är nyckeln till en bra relation och därmed såväl nöjdare hyresgäster som hyresvärd. Något som Karlskronahems mycket engagerade personal verkligen tar fasta på!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar