En lösning på ett knivigt problem
I Kalmar tar Thomas Eklund, kundservicechef på Kalmarhem emot mig. Det blir ett samtal och diskussion kring deras situation och utmaningar i dagsläget och framöver. Under mötet berättar Thomas även om en lösning på ett problem som många i studentbostadsbranschen brottas med - studiekontroller.
Vi återkommer strax till lösningen på det problemet, men först
lite kort om Kalmarhem och studentbostadssituationen i Kalmar. Kalmarhem
har sedan ett antal år tillbaka bostadsgaranti. Garantin är ett samarbete
mellan kommunen, fastighetsägarna, linnéstudenter, Linnéuniversitetet samt
Kalmarhem. Det finns en rad krav som måste uppfyllas för att garantin ska träda
i kraft; du ska vara nyantagen student på Linnéuniversitetet, studera på
heltid, ha Kalmar som studieort samt inte vara mantalsskriven i Kalmar.
Uppfylls samtliga kriterier åtar sig Kalmarhem att erbjuda en bostad inom två
månader från terminsstart. Då bostadsmarknaden generellt sett är tuff i Kalmar,
bristen på hyresrätter är som på många håll i landet stor även här, är det en
utmaning att uppfylla bostadsgarantin.
Genom ett flexibelt system, där även vanliga lägenheter kan
erbjudas till studenterna, och gott samarbete mellan olika aktörer har man
hittills lyckats lösa det. Det som kan ställa till det menar Thomas, även om
man från Kalmarhems sida haft en god framförhållning, är när det börjar
studenter tre veckor efter terminsstart som också omfattas av garantin.
Från
korridorrum till ettor
Kalmarhem har totalt 4 734 bostäder i sitt bestånd varav 1 025 är
studentbostäder. Ungefär en tredjedel är korridorrum och resterande är ettor, med
undantag för ett fåtal tvåor. På Kalmarhem upplever man en minskad efterfrågan
på korridorrum varför man har byggt om en hel del till ettor och möjligen kommer
bygga om ännu fler i framtiden.
Liksom många andra studentbostadsföretag upplever Kalmarhem att
städningen, avflyttningsstäd såväl som den kontinuerliga hygienen i
gemensamhetsutrymmen, blivit sämre år för år. Man genomför en
avflyttningsbesiktning men ingen städbesiktning. För att få bukt med bristande
städning och för att få nöjdare kunder som flyttar in anställer man studenter som
besiktigar och städar där det behövs inför vår- och höstterminen. På Kalmarhem
har man även inspirerats av Hyresbostäder i Växjö och funderar på att införa en
obligatorisk avgift på 1 800 kr per bostad för internationella studenter, detta
för att komma runt problematiken med att det är svårt att efterfakturera
utomlands.
Kalmarhems
lösning för studiekontroller
Åter till lösningen vad gäller studiekontroller. På Kalmarhem har
man hittat en lösning som passar deras behov väl och som är mycket tids- och
kostnadseffektiv. Tillsammans med Linnéuniversiteten har man utvecklat en webbservice
som hämtar data från en databas som i sin tur hämtar information från UHR
(Universitets- och högskolerådet, tidigare VHS). Kalmarhem ställer sedan frågan
om studenten ifråga är inskriven och antagen på Linnéuniversitet två gånger per
år och får ett ja eller ett nej tillbaka. I nuläget har Kalmarhem ingen
specifik poängkontroll, men det hade man även lätt kunna fråga efter i det
befintliga systemet. Då Kalmarhem äger uppgifterna de frågar om och enbart får
ett ja eller nej tillbaka är systemet inom ramen för vad som är godkänd
hantering. Thomas menar att en nyckelfaktor för att få en sådan här lösning
till stånd är att universiteten och högskolorna måste inse att det är ett
samverkansprojekt. Då studiekontroller är en viktig fråga för våra medlemmar
kommer vi att återkomma i ämnet framöver och då är det alltid inspirerande att
höra om lösningar som fungerar väl!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar