måndag 3 juni 2013

Ericas studentbostadsresa genom Sverige: Skövde

Vid mitt besök på hos Skövdebostäder fick jag möjlighet att se ett antal olika områden och studenbostadsalternativ. Ett av besöken var vid den så kallade Bataljonen där korridorsrum har byggts om till ettor och några treor. Det har varit en utmaning med ombyggnationen vad gäller bland annat kökens utformning och att få till en så bra bänkyta som möjligt. Gården till Bataljonen används flitigt med grillning, aktiviteter och studier och uppskattas mycket av de boende.

Vid ett närliggande bostadsområdet där det finns korridorsrum berättar Skövdebostäder att de till skillnad från många andra i branschen inte upplever problem med renlighet i de gemensamma utrymmena. I samband med terminsstart genomförs alltid ett korridorsmöte där bosamordnaren och kvartersvärden pratar om skötseln och det gemensamma ansvaret för ytorna. Vid behov kan man även senare under året bjuda in till ett korridorsmöte, men som tur är behövs detta mycket sällan. Filosofin är att inte försöka använda sig av för mycket pekpinnar. Det som kan upplevas som problem är istället sophanteringen vid de olika studentbostäderna. Ofta blir slängs sopor utanför kärlen, detta trots att det finns gott om plats kvar.

Skrapan
En av Skövdebostäders kvartersvärdar


Vidare besökte vi fastigheterna Kurorten samt Skrapan som ligger som två landmärken precis vid Skövdes tågstation. En smart servicelösning till studenterna på Kurorten är att utöver ordinära tvättstugor även erbjuda så kallade spontatvättstugor, rum som inte är bokningsbara men går att använda vid ett snabbt uppkommet tvättbehov. I Kurorten högst upp i huset med fantastisk utsikt över såväl Bologneparken som Skövdes centrum och Billingen finns en bastu samt gemensam lokal som kan brukas till fester, middagar och annat. Utmärkande för Skövdebostäders verksamhet gentemot studenterna är deras fokus på kundservice där kvartersvärdar bland annat är en del i konceptet. En bred roll där du är hyresgästens kontakt med bolaget. Du tar hand om klagomål, lämnar nycklar, sköter viss fastighetsskötsel med mera. Kundrelationen är i centrum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar